WAAROM doe jij de dingen die je doet?

Een tijdje geleden volgde ik de TED Talk van Simon Sinek over zijn ‘golden circle’. Hij had zich namelijk afgevraagd waarom een bedrijf als Apple zo succesvol is, terwijl het toch een gewoon computerbedrijf is als vele anderen. Met dezelfde consultants, dezelfde media, et cetera. Hij kwam tot een conclusie (zie de cirkel) waardoor hij inzag wat Apple anders doet.

goldencircleHij vertelde namelijk dat 100% van de mensen en organisaties weten WAT ze doen, sommigen weten HOE ze het doen en maar weinigen weten WAAROM ze het doen. Waarom doe je wat je doet? Wat is jouw doel? Wat is jouw geloof? Waarom is het belangrijk voor anderen dat jij elke dag weer opstaat (das een heftige!) En als wij, consumenten/klanten/mensen, dát weten, kopen we van je of hangen we aan je lippen of raak je ons in ons hart.

En tsja, toen ging ik natuurlijk ook bij mijzelf te rade waarom ik eigenlijk trainer ben in Gastvrijheid. Wat is míjn (zakelijke) essentie? Deze vraag stel ik mijzelf vaak. Gewoon om te bekijken of ik nog dieper en verder kom in mijn drives. Of dat ik juist een bevestiging krijg in wat ik al denk te weten. Zo fietste ik laatst naar een afspraak toe en zag ik iemand lachen op straat. Ik kreeg daar zo’n super blij gevoel van! En, voilà, een bevestiging! Ik hou zo ontzettend van vrolijke en blije mensen. Alles is zoveel makkelijker als je vrolijk en blij bent! Vaak steek je anderen aan met jouw vrolijkheid, je neemt makkelijker beslissingen, je hebt sneller wat voor een ander over en ga zo maar door. Vergelijk het maar met dat fijne gevoel dat we met z'n allen hebben op Koningsdag. Dat iedereen vrolijk is, naar elkaar lacht en dat we ons prettig voelen bij elkaar. Mijn passie is dus dat elke gast en klant zich zó voelt! Of jij dat nu zélf ergens bent of voor dié van jouw organisatie.

Waarom ik trainer ben? Ik dacht altijd dat dat alleen maar te maken had met het hebben van een talent. Maar ook achter deze zit een WHY.

Weet jij WAAROM je doet wat je doet?

Meer artikelen...

Bij Strikwerda Traint!

logo Strikwerda Traintgaat speciale aandacht uit naar gastvrijheid (hospitality), leidinggeven aan gastvrijheid, klantgerichtheid, communicatie, telefonie, ontvangst, retail -en verkoop coaching. Én teamcoaching (niet zo gek want een goed team staat aan de basis van alles!).

Neem contact op

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.